Dziecko,  Rozszerzanie diety w czasie karmienia piersią

Jak rozszerzać dietę dziecka karmionego piersią?

Rozszerzenie diety dziecka karmionego piersią rozpocznij zaraz po szóstym miesiącu życia. To optymalny czas gdy mleko z piersi nadal stanowi podstawowy pokarm odżywczy, ale na tym etapie rozwoju, samo mleko już nie wystarcza.

Aby dziecko prawidłowo rozwijało się, potrzebuje coraz więcej witamin i minerałów, które na początku rozszerzania diety dostarczają warzywa.

Ponieważ wieloletnie badania wskazały, że to właśnie warzywa są zródłem niezbędnych składników. Wpływają na prawidłowy rozwój, zwiększają odporność organizmu, a ich spożycie wyrabia dobre nawyki żywieniowe.

Dorośli, którzy od najmłodszych lat spożywali dużą ilość warzyw, z wiekiem częściej sięgają po przekąski i dania warzywne.

Tak kształtują się właściwe nawyki żywieniowe.

Dziecko oswojone ze smakiem warzyw, smak owoców traktuje nie tylko jako coś nowego, ale jako atrakcyjny smakowo pokarm.

Schemat żywienia podpowiada aby najpierw wprowadzać warzywa, a dopiero następnie owoce, od początku uczy nie tylko dorosłą osobę jak wprowadzać produkty do diety dziecka, ale dziecko dzięki temu uczy się jak prawidłowo się odżywiać.

Warzywa zawsze traktuj jak podstawowe składniki diety dziecka i do nich dodawaj inne wartościowe produkty żywieniowe. Wprowadzaj je po kolei, według tabeli żywienia niemowląt.

Jak rozszerzać dietę o każdej porze roku?

Jeżeli rozszerzasz dietę dziecka w lecie lub jesienią sięgaj po sezonowe warzywa i owoce.

Najlepszym wyborem są produkty z ekologicznych gospodarstw, od znajomych rolników lub ze sklepów czy bazarków z żywnością ekologiczną.

Gdy sięgasz po produkty ekologiczne, unikasz żywności opryskiwanej sztucznymi nawozami. W ten sposób zapobiegasz przykrym dolegliwościom ze strony przewodu pokarmowego dziecka.

Jeżeli rozszerzasz dietę dziecka zimą, a wtedy najbardziej brakuje zarówno warzyw, jak i owoców na bazarku. Alternatywną opcją są słoiczki z gotowymi daniami.

Składy słoiczków skomponowano w taki sposób, aby w każdym miesiącu dynamicznego rozwoju dziecka, uzupełniać zapotrzebowanie na wartości odżywcze.

Kiedy rozszerzać dietę dziecka?

Rozszerzanie diety dziecka powinno rozpocząć się nie wcześniej niż w 17 tygodniu, a także nie później niż w 26 tygodniu życia. 

Najlepiej rozszerzać dietę dziecka tak jak zaleca światowa organizacja zdrowia WHO, czyli po szóstym miesiącu życia.

Wytyczne dotyczą zarówno dzieci karmionych piersią jak i mlekiem modyfikowanym.

Od czego rozpocząć rozszerzenie diety dziecka?


Rozszerzenie diety dziecka rozpocznij od warzyw. Produkty do diety dziecka wprowadzaj według zaleceń schematu żywienia niemowląt, tak jak pokazuje właśnie ten schemat.

Nie zmieniaj schematu według swojego uznania, lecz staraj się podążać za tym co jest proponowane w danym miesiącu. Dzięki temu we właściwym czasie dostarczysz do organizmu dziecka odpowiednią ilość składników odżywczych bogatych w niezbędne witaminy.

Na początek wprowadzaj dania jednoskładnikowe.

Unikaj soli, przypraw i cukru.

Najpierw pokaż, a następnie pozwól swojemu dziecku delektować się naturalnym smakiem warzyw i owoców.

Bez żadnych ulepszaczy smakowych, przecież chodzi przede wszystkim o zdrowie i korzyści dla wypracowania właściwych nawyków żywieniowych.

Zawsze łatwiej jest nauczyć maluszka czegoś od początku, niż nagle zmieniać przyzwyczajenia. Pamiętaj, że cierpliwość na każdym etapie rozszerzania diety będzie Twoim sprzymierzeńcem.

Niektóre dzieci potrzebują więcej czasu aby przyzwyczaić się do smaków.

Doświadczenia smakowe, nauka jedzenia łyżeczką, inna niż dotychczas pozycja karmienia, to wszystko wpływa na zachowanie dziecko.

A ono potrzebuje przede wszystkim czasu aby zaakceptować tak wiele nowych i różnych doznań w jednym czasie.

Dziecko, które poznało podstawowe smaki warzyw i owoców, jest gotowe na przyjmowanie posiłków wieloskładnikowych na bazie warzyw i owoców.

Warto zatem miksować dania dwuskładnikowe, a następnie wieloskładnikowe.

Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej odległości czasowej między wprowadzanym jedzeniem.

Pewność, że każdy pokarm, który zostaje podany dziecku nie wywołuje niepożądanej reakcji alergicznej, to podstawa w rozszerzeniu diety dziecka.

Niepokojące sygnały jakie mogą pojawić się w czasie rozszerzania diety lub kilka godzin po podaniu posiłku, to wysypka na skórze, rozdrażnienie i nadmierna płaczliwość. A także różne nieprzyjemne dolegliwości ze strony brzuszka. 

Jeżeli zauważysz powyższe niepokojące sygnały, od razu przerwij podawanie żywności. Cały przebieg alergii i jej objawy skonsultuj z lekarzem.

Już po szóstym miesiącu życia, w ciągu dnia staraj się podawać dziecku wodę do picia. Unikaj nienaturalnie słodzonych soków i napojów.

Spożycie napojów słodzonych cukrem, przez dzieci w każdym wieku jest po prostu niezdrowe. Przyczynia się do nadwagi, powstawania próchnicy i ciemnych przebarwień na pierwszych ząbkach dziecka.

Po siódmym miesiącu życia dziecka do diety należy wprowadzać mięso oraz zdrowe roślinne tłuszcze. Najlepsze na początek to mięso królika lub indyka, oraz oliwa z oliwek. 

Jak w praktyce wygląda rozszerzanie diety dziecka? 

Gdy zaczynasz rozszerzać dietę, przede wszystkim obserwuj dziecko.

Jak reaguje?

Czy dobrze radzi sobie z nowym sposobem podawania posiłku?

Czy warzywa smakują, a może jednak dziecko grymasi?

Rozszerzanie diety, to nowa sytuacja i wiąże się z wieloma przeżyciami.

Z pewnością to również nowe przeżycia dla rodziców. Najważniejsze to obserwować, ponieważ obserwacja dostarcza dużo wartościowych informacji.

Dla Ciebie, te informację będą kluczowe, z każdym dniem dzięki temu dowiadujesz się coraz więcej o swoim dziecku.

Czujesz się pewniej w swojej rodzicielskiej roli, a wprowadzanie nowych składników pokarmowych zaczyna być dla Ciebie naturalną czynnością.

Schemat podawania nowych składników pokarmu.


Rozpoczynając rozszerzanie diety zaczynaj od podania przez pierwsze 4 dni tego samego składnika pokarmu.

To oznacza: jeśli podajesz puree z dynii, przez cztery dni wprowadzaj tylko dynię. Pamiętaj, że codziennie posiłek musi być świeży. Nie przechowuj jedzenia dla dziecka dłużej niż 24 h w lodówce.

Nowe składniki żywieniowe wprowadzaj stopniowo.

Zaczynaj od jednej lub dwóch łyżeczek pokarmu w pierwszym dniu i cały czas obserwuj dziecko.

Jeżeli wszystko jest w należytym porządku, to znaczy, nie ma żadnych przykrych reakcji alergicznych. W kolejnych dniach zwiększaj porcje jedzenia.

Czyli zwiększ porcję dyni z jednej łyżeczki do dwóch i analogicznie postępuj każdego dnia.

Tylko taki sposób wprowadzania nowych smaków, gwarantuje sukces w rozszerzeniu diety dziecka.

Od jakich warzyw i owoców rozpocząć rozszerzenie diety?

Na stronie dietetykadladzieci.pl udostępniono tabelę. Ona idealnie pokazuje, w którym miesiącu jakie składniki żywności wprowadzać do diety dziecka.

Z reguły pierwsze składniki pokarmowe po jakie sięgają mamy niemowlaków to dynia, marchewka, ziemniaki czy brokuł. Owoce: jabłka, banany, brzoskwinie.

Jeżeli gotujesz w domu, zawsze pamiętaj o tym, aby wszystkie produkty blendować do konsystencji papki. Owoce dodawaj do porannej kaszki z kleiku kukurydzianego albo ryżowego.

Wieczornem kaszka z dodatkiem kaszy manny, to będzie wartościowe źródło glutenu.

Około ósmego miesiąca do diety trzeba wprowadzić dobrze ugotowaną rybę i obserwować reakcję organizmu. Ryby mogą powodować uczulenia i dlatego zawsze przy wprowadzaniu tych produktów zachowaj szczególną ostrożność.

Nigdy nie podawaj dziecku ryby, która mogłaby być niedogotowana. Nie wolno podawać dziecku surowej ryby.

Jakie wyselekcjonować wartościowe produkty do diety dziecka?


Nie ma nic lepszego od ekologicznych sezonowych warzyw i owoców.

Niestety w okresie zimy dostęp do dobrodziejstw natury jest ograniczony.

Większość produktów na bazarku warzywno-owocowym to te, które niestety opryskiwano sztucznymi nawozami. A to oznacza, że są w nich obecne pozostałości po pestycydach.

Co wtedy robić? Wybierać produkty w jak najmniejszym stopniu skażone chemicznymi substancjami.

Zimą słoiczki z żywnością dla dzieci, dedykowane dla konkretnego miesiąca życia, zastąpią inne wątpliwe warzywa i owoce.

Produkty w słoikach, zanim trafią na sklepową półkę, są przebadane w laboratorium. A owoce i warzywa pochodzą z kontrolowanych gospodarstw pod względem jakości.

Co znajdziesz w ekologicznych słoiczkach dla dzieci?  I dlatego warto po nie sięgać.


Składniki słoiczków Bio i Organic pochodzącą z kontrolowanych upraw ekologicznych, posiadają składy idealnie skomponowane dla dzieci z alergiami pokarmowymi.

W większości gotowe dania Bio i Organic są pozbawione niepotrzebnych zagęszczaczy jak mąka ryżowa, kukurydziana, czy skrobia kukurydziana lub ryż.

W żywności Bio i Organic mięso oddzielane jest ręcznie, a to oznacza, że niepożądane skóry, ścięgna i kości, które pozostają w żywności mielonej mechanicznie, nie znajdą się w miksie gotowego dania dla dziecka. Dlatego tak ważne jest to aby zwracać uwagę jaki mięso znajduje się w słoiczku.

W słoiczkach Bio i Organic znajdują się tłuszcze roślinnego pochodzenia, takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy lub olej słonecznikowy.

Warto wiedzieć, że w słoiczkach Bio i Organic nie ma alergenów takich jak seler, pietruszka, pomidory, mleko. Pamiętaj jednak, aby składy słoiczków czytać za każdym razem, gdyż co jakiś czas są modyfikowane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: