Alergia pokarmowa,  Karmienie piersią,  Rozszerzanie diety w czasie karmienia piersią

Masz odwagę zmienić swoje nawyki w odżywianiu i powiedzieć stop alergii?

Nie jestem ekspertem od zdrowej żywności. Nigdy nie prowadziłam żadnych badań w tym zakresie. Nie brałam udziału w produkcji żywności. Jednak gdy zainteresowałam się tematem ekologicznego odżywiania głębiej, odkryłam zaskakujące fakty. Wszystko zaczęło się od pierwszych symptomów alergii na białka mleka krowiego i nietolerancji pokarmowej u mojego dziecka. Chciałam jak najszybciej znaleźć przyczyny i je usunąć.

Zastosowanie diety eliminacyjnej i rotacyjnej, gdy w 90 % rozpoczynasz spożywać żywność ekologiczną, gwarantuje natychmiastowy sukces i usuwa przyczyny alergii. O ile wiesz co jeszcze dodatkowo powinnaś wyeliminować ze swojego codziennego jadłospisu. A o tym przeczytasz więcej w tym wpisie Klikaj.

Gdy zmieniasz swoje codzienne nawyki żywieniowe w sposób opisany tutaj. Od razu zobaczysz różnice, gdyż zaczynasz odżywiać się zdrowiej. Poprawiasz swoje samopoczucie w ciagu dnia i zwiększasz poziom energii.

Nie wiem czy wiesz, że wiele nawyków żywieniowych kształtuje Twoją codzienność. Są produkty lepiej przyswajalne przez Twój organizm. Z pewnością spożywasz też takie, które być może są smaczne. Co nie oznacza, że są zdrowe i korzystnie wpływają na Twoje samopoczucie.

Badania wśród konsumentów pokazują, że różnice wynikające ze spożycia produktów ekologicznych i produktów z upraw konwencjonalnych, związane są tym jak ogólnie wygląda polski rynek żywności.

Obecnie przeciętny konsument ma do wyboru pełen wachlarz produktów spożywczych i sam w danym momencie może zdecydować jak i czym chce się odżywiać.

Chociaż wiedza na temat jakości i wpływu żywności ekologicznej na organizm człowieka jest mocno promowana. Coraz więcej konsumentów ma świadomość wpływu żywności ekologicznej i żywności konwencjonalnej na zdrowie, to jednak nie wszystko jest tak oczywiste.

A nawet jeżeli jest oczywiste, to niestety dostęp do ekologicznych produktów jest ograniczony lub produkty te są zbyt drogie na kieszeń przeciętnego konsumenta.

Istnieje kilka decydujących czynników o tym jak się odżywiasz i należą do nich:

  • Powszechna dostępność produktów.
    • Ekologiczna żywność jest mniej popularna, niż konwencjonalna.
    • Półki w marketach z asortymentem warzyw i owoców oferują głównie żywność konwencjonalną.
    • W większych hipermarketach spotkasz się z oddzielnymi działami z żywnością ekologiczną, ale i tak będą jest tam o wiele mniej produktów w stosunku do żywności konwencjonalnej.
    • Małe osiedlowe sklepiki w zasadzie nie sprzedają żywności ekologicznej, a jeśli tak, to jest bardzo droga.
  • Dostępność dobrych źródeł dystrybucji żywności ekologicznej.
    • Często wiąże się to z zamawianiem produktów w wielu miejscach, u wielu dystrybutorów.
    • Możesz zamawiać jajka na wsi u osoby, która ma ekologiczne kurki.
    • Mięso w ekologicznej ubojni.
    • Warzywa i owoce znajdziesz na ekologicznym bazarku lub w hipermarkecie w odpowiednim dziale z taką żywnością i w tych sklepach, również będą inne ekologiczne produkty.
  • Wiedza na temat różnic między żywnością ekologiczną i konwencjonalną.
    • W zasadzie brak wystarczającej edukacji o różnicach w produkcji żywności ekologicznej i konwencjonalnej powoduje dezorientację wśród konsumentów.
    • W rezultacie większość osób sięga po produkty konwencjonalne, gdyż są o wiele tańsze, co nie znaczy, że są jakościowo dobre. Z pewnością niedobre w czasie alergii.
    • Jak powszechnie wiadomo za jakość produktów trzeba więcej zapłacić. Na to ma wpływ szereg różnych czynników. Przede wszystkim wyższe koszty w produkcji żywności ekologicznej.

Co to znaczy ekologiczny

Ekologiczna żywność ma wiele nazw.

To również żywność EKO, organiczna i BIO. Wszystkie te nazwy odnoszą się do produktów, które powstają w takim samym systemie jakości rolnictwa ekologicznego.

Ekologiczny, EKO, organiczny, Bio – to oznaczenia umieszczone na produktach zawierających tylko naturalne składniki. Wyprodukowane bez udziału i zawartości sztucznych dodatków, substancji i ulepszaczy.

Ekologiczne produkty są przyjazne dla środowiska. Ponieważ sposób w jaki są wytwarzane wiąże się z pieczołowitą pracą, oparty na strategii. Nie ma nic wspólnego z masową produkcją żywności. To oznacza, że produkty ekologiczne z uwagi na wymiar ich produkcji, są zdrowsze, mają bogatszy skład, zawierają więcej witamin i minerałów.

Rynek konsumentów żywności ekologicznej z roku na rok zmienia się dynamicznie. Obecnie jest w początkowej fazie rozwoju. A tą tendencję możemy zaobserwować w Polsce, jak i na świecie. Zatem co jeszcze będzie sprzyjać rozwojowi tej gałęzi przemysłu spożywczego?

Ekologia a prawo

Ekologiczna żywność to nie kolejny wymysł sztucznie promowany przez infduencerów.

Ekologiczna żywność jest dopuszczona do dystrybucji tylko wtedy gdy, gospodarstwa rolnictwa ekologicznego spełniają regulacje zgodnie z dyrektywami prawa Unii Europejskiej.

Dzięki temu masz pewność, że żywność pochodzi z kontrolowanych upraw.

Ponieważ każdy etap wytworzenia produktów żywności ekologicznej jest nadzorowany, o jakości tych produktów świadczy to w jak sposób są pielęgnowane.

  1. Zanim cokolwiek zostaje posadzone na ekologicznej glebie, najpierw gleba przez minimum 2 lata musi być przygotowana.
  2. W rolnictwie ekologicznym stosuje się tylko naturalne nawozy.
  3. Owoce i warzywa dojrzewają w pełnym słońcu, na świeżym powietrzu.

Bardzo łatwo sprawdzisz czy produkty są ekologiczne, ponieważ zielone logo z dwunastoma białymi gwiazdami przedstawiającymi listek to Unijny symbol ekologiczny.

Unijny znak ekologiczny

Przełącz myślenie na EKO

Większość ludzi spożywa żywność, nie zastanawiając się skąd ona pochodzi.

Rozwój koncepcji marketingowej ukierunkowany na szybką i efektywną sprzedaż. Żywność jako tańsza okazja dla konsumenta, zaciera przykrą stronę tego co znajduje się w składzie produktów do jedzenia. Praktycznie każdy sprzedawca chciał szybko i w łatwy sposób zarobić na swoich produktach. Dlatego powstała żywność konwencjonalna. Proces produkcji nastawiony na niewyobrażalne rezultaty kosztem jakości produktów i zdrowia konsumentów.

A przecież nie tak dawno, kilkadziesiąt lat wstecz w Polskiej wsi, z dala od zgiełku miast i ulicznego marazmu… Kobieta wyprowadzała krowy na łąkę, a one godzinami pasły się w słońcu i zjadały świeżą trawę. Mężczyzna koniem zaprzęgniętym w wóz wyjeżdżał do pola, by uprawiać ziemię.

W roboczych lnianych ubraniach, gumowych filcakach, chustach i słomianych kapeluszach na głowach, razem z sąsiadami grabi słomę. Następnie zbierali ziemniaki, marchew i inne jarzyny. To były czasy naprawdę zdrowej żywności.

Dzieło Milleta „Kobiety zbierające kłosy” będzie najlepszym tutaj przykładem, aby przywołać te obrazy i wspomnieć to co było kiedyś.

Dawniej ludzie ręcznie uprawili ziemię. Plewili chwasty, grabili siano, zbierali jarzyny prosto z pola do wiklinowych koszy. Dzięki tej pracy ich spiżarnie były bogato przepełnione.

Pomimo tego, że trudzili się ciężką, wyczerpującą pracą, sposób w jaki się odżywiali, pozwalał długo cieszyć się zdrowiem, witalnością ciała i umysłu.

Ekologiczne gospodarstwa śmiało możesz porównać do widoku z powyższego opisu o Polskiej wsi. Z tym, że obecnie są o wiele większe, zasobniejsze, a pracę tam gdzie to możliwe, zmechanizowano.

  • System zarządzania gospodarstwem ekologicznym opiera się na odnawialnych źródłach,
  • Zagrożone ekosystemy są wspierane bardzo szybko aby usuwać zagrożenia dla gospodarki,
  • W celu niewyławiania gleby stosowany jest płodozmian,
  • Pozostałości po produkcji są poddawane recyklingowi i istnieje możliwość nawożenia nimi gleby, gdyż są naturalne.

Ponad to

  • Rolnictwo ekologiczne gwarantuje konsumentom tylko naturalne zielone nawozy pochodzące z kompostowników i oborników. Również naturalne nawozy ze skał wapiennych i magnezowych.
  • Optymalny czas wzrostu roślin jest wyznacznikiem ich zasiewu. Rolnik zbiera zboże tylko w czasie żniw aby jak najszybciej zmielić je na ekologiczną mąkę.

Wybierając ekologiczne mięso zmniejszasz ryzyko nawrotu alergii i nietolerancji pokarmowej

W czasie alergii pokarmowej spożywaj ekologiczne mięso. Całkowicie zaniechaj jednak spożycia niezdrowego czerwonego mięsa.

Alergia na białka krowie, czy kurze jaja, często również występuje po spożyciu mięsa tych zwierząt. Lepiej unikać cielęciny, wołowiny, i bezwzględnie zaprzestać spożycia niezdrowego mięsa wieprzowego.

Wybieraj mięso z upraw ekologicznych:

  • Ekologiczne zwierzęta powinno karmić się naturalnymi paszami i świeżą wodą. Hodować w odpowiednim oświetleniu oraz z możliwością korzystania z wybiegu.
  • Zamiast chemicznych lekarstw, ekologiczne gospodarstwa w celu leczenia zwierząt stosują leki homeopatyczne lub ekstrakty roślin. Nie wolno wstrzykiwać antybiotyków i stymulatorów wzrostu. Tylko w sytuacji zagrożenia życia zwierząt, istniej możliwość zastosowania leków z produkcji konwencjonalnej. Ponieważ mają szybsze działanie, niż medycyna naturalna, mogą uratować zagrożone życie zwierząt. Okres powrotu do zdrowia po zastosowaniu leków konwencjonalnych to czas dwa razy dłuższy, niż w produkcji konwencjonalnej. Wynika to z zachowania bezpieczeństwa dla konsumentów tej żywności.
  • Zwierzęta hodowane w systemie ekologicznym są mniejsze, ponieważ nie używa się antybiotyków i hormonów wzrostu. Mięso i wędliny często mają krótką datę przydatności. Wynika to z naturalnego składu pozbawionego chemicznych substancji konserwujących.
  • Ekologiczne ryby pływają w stawach z bardzo czystą wodą. A dla konsumentów są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych OMEGA 3 oraz jodu.

Czy wiesz, że:

Tłuszcz zwierząt z chowu ekologicznego ma intensywniejszy kolor, niż tłuszcz zwierząt z chowu konwencjonalnego? Żółty odcień ekologicznego mięsa dowodzi o zawartości zdrowych składników, takich jak: błonnik, karotenoidy i tokoferole.

Czy mama karmiąca piersią dziecko z alergią na białko mleka krowiego może odżywiać się ekologicznym mlekiem?

Gdy karmisz piersią dziecko z alergią na BMK, nie możesz spożywać żadnych produktów mlecznych. Białka są obecne w każdym rodzaju mleka bez wyjątku.

5 zalet ekologicznej żywności!

  • Wyższa ilość przeciwutleniaczy(antyoksydantów) – w szczególności witaminy C,
  • Większa zawartość witamin z grupy B – źródła zdrowia,
  • Zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w produktach pochodzenia zwierzęcego i w rybach,
  • Bardzo niska zawartość metali ciężkich (np. kadmu), oraz azotynów i azotanów powoduje, że ekologiczne produkty dobrze wpływają na dzieci i dorosłe osoby z alergią i nietolerancją pokarmową,
  • W żywności ekologicznej odnotowano 4-krotnie niższe zanieczyszczenia pozostałościami po środkach ochrony roślin.
edward-howell-gM7hANhGSBU-unsplash

Czym jest żywność konwencjonalna?

Powiedz STOP alergii i nietolerancji pokarmowej!

Żywność konwencjonalna pochodzi z przetwórstwa masowego.

Rolnictwo konwencjonalne nastawione na maksymalizację zysku wykorzystuje w produkcji małe nakłady sił.

Aby wytworzyć owoce, warzywa i inne produkty przekształca tereny z naturalnych na sztuczne. W tym celu używa chemicznych rozwiązań.

Pozostałości po przetwórstwie konwencjonalnym trafiają do wód gruntowych, a następnie do mórz i oceanów.

Żywność konwencjonalną modyfikuje się genetycznie przy pomocy metod inżynierii genetycznej.

Kolorowa, apetycznie wyglądająca żywność kusi wzrok i działa na zmysły. Jednak czy to co piękne naprawdę jest wartościowe?

Produkty żywności konwencjonalnej bardzo często zbierane są przed całkowitym dojrzewaniem. W ten sposób nie są uszkodzone w transporcie.

Mimo to, niedojrzałe owoce i warzywa nie mają żadnych walorów jakie posiadają dojrzewające w pełnym słońcu rośliny.

Pytanie czy chcesz odżywiać się takim jedzeniem?

Dlaczego żywność konwencjonalna źle wpływa na organizm dziecka w czasie karmienia piersią i nie tylko wtedy

Według badań żywność konwencjonalna jest jednym z większych zagrożeń dla konsumentów w każdym wieku.

Mieszanki pestycydów są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Ich skutki oddziaływania na organizmy do końca nie zostały poznane, a to budzi wiele obaw.

Układ odpornościowy dorosłego człowieka zwalczając wolne rodniki i szkodliwe substancje w żywności, w danym momencie radzi sobie bardzo dobrze.

Jeśli jednak wątpliwą żywność dostarczasz systematycznie przez długie lata, to ma niekorzystny wpływ na zdrowie, co zresztą zostało udowodnione naukowo. Choroby jelit, przewodu pokarmowego, choroby raka. Także choroby związane bezpośrednio z alergią jak astma oskrzelowa, choroba Crohna czy choroba reumatyczna to jedne z nielicznych jakie mogą pojawić się z biegiem lat.

Ponieważ spożycie żywności konwencjonalnej w czasie karmienia piersią jest jednym z powodów alergii i nietolerancji pokarmowej u dzieci. Żywność konwencjonalna ma szkodliwy wpływ na organizm dziecka karmionego piersią z powodu sześciu problemów, o których przeczytasz teraz.

Problem numer 1Pestycydy w żywności konwencjonalnej. Co to takiego?

Światowa Organizacja Zdrowia WHO na swojej stronie zamieszcza:

„Pestycydy to związki chemiczne używane do zabijania szkodników, w tym owadów, gryzoni, grzybów i niepożądanych roślin (chwastów)”.

Pestycydy są środkami ochrony roślin.

Na całym świecie stosuje się ponad 1000 różnych pestycydów. Obecnie to jedna z największych grup toksycznych związków z jakimi masz kontakt na codzień.

Obniżają wartościowe antyoksydanty, w tym związki polifenolowych w żywności. Podnoszą ryzyko zaburzeń płodności, zmian prenatalnych płodu i zanik mięśni.

5 problemów jakie dodatkowo spotkasz w żywności konwencjonalnej.

  • Metale ciężkie: rtęć, ołów i kadm. Pochodzą z emisji pyłów i ze ścieków, a najszybciej przedostają się do warzyw z gleby. Najwięcej przenika do sałaty, szpinaku, buraków, marchwi, pietruszki oraz ziemniaków. Jeśli chodzi o owoce to najbardziej narażone są truskawki.
  • Zanieczyszczenia chemiczne tzw. dioksyny powstałe na skutek spalin samochodowych czy odpadów komunalnych. Bardzo szkodliwe dla zdrowia. 
  • Toksyny i drobnoustroje: wirusy, bakterie, grzyby, roztocza, pierwotniaki, salmonella i gronkowiec.
  • Glutaminian sodu: E 620 oraz E 621; podbijając smak innych potraw, a sam jest bez smaku. Negatywnie wpływając na układ nerwowy powoduje nie tylko uczulenia, ale i nadpobudliwość psychoruchową u dzieci.
  • Konserwanty: ich celem jest przedłużenie trwałość produktów. Są substancjami chemicznymi i powinnaś ich unikać żywności:
    • Azotany i azotyny: środki konserwujące. Na opakowaniach żywności oznaczone są literą „E”. Obecne także w wodzie, do której dostają się z nawożonych pól uprawnych w wyniku wypłukiwania gruntów. Wykazują działanie rakotwórcze i drażliwe dla błon śluzowych żołądka.
    • Kwas asorbowy lub inaczej sole sodowa E201; potasową E202; wapniowa E 203. U konsumentów może powodować alergie pokarmowe.
    • Dwutlenek siarki E 220: to konserwant, który wywołuje alergie. Najczęściej spotkasz go między innymi w składnie suszonych owoców, przecierów owocowych i soków.
    • Kwas benzoesowy, benzoesan sodu, potasu, wapnia E 210- 213: konserwant alergizujący. Dlatego osoby z alergią, oraz kobiety karmiące piersią dzieci z alergią, powinny tego unikać.

Podsumowanie

Żywność konwencjonalna źle wpływa na zdrowie. Natomiast żywność ekologiczna jest czymś innym. Żywność ekologiczna zapobiega przyczynom pojawienia się alergii pokarmowej w czasie karmienia piersią. Niewielkie zmiany dotyczące spożywania warzyw i owoców odmienią sposób Twojego funkcjonowania w ciagu dnia na zawsze. To dlatego ekologiczne produkty sprawiają, że życie staje się zdrowsze i smaczniejsze- wrażenie, że spożywasz jedzenie bez smaku, jak to bywa w przypadku żywności konwencjonalnej, znika. Możesz poczuć prawdziwy soczysty smak owoców i warzyw. Wzmocnić swój organizm, gdyż wyższa zawartość witamin i minerałów, lepiej wpływa na ogólne funkcjonowanie organizmu. Już teraz zapobiegaj pojawieniu się alergii i innym chorobom, które z biegiem lat mogą się pogłębiać. Po prostu poczuj nowy i lepszy smak w Twojej kuchni.

Bibliografia:

  1. Łuczka-Bakuła W., Smoluk-Sikorska J.: POZIOM CEN EKOLOGICZNYCH OWOCÓW I WARZYW A ROZWÓJ RYNKU ŻYWNOŚCI EKOLOGICZNEJ, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Katedra Ekonomii, W:„Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering” 2010, 12-14.
  2. Staniak S.: Charakterystyka żywności produkowanej w warunkach rolnictwa ekologicznego. Polish Journal of Ag 2014, 19, 25–35. Żywność konwencjonalna a żywność ekologiczna, W: http://www.ekolubelszczyzna.pl, http://www.ekolubelszczyzna.pl/zywnosc/zywnosc-konwencjonalna, z dnia: 04.04.2021.
  3. Rembiałkowska E.: Czy warto jeść żywność ekologiczną? Prof. Ewa Rembiałkowska mówi o glifosacie i pestycydach. W: https://www.youtube.com/watch?v=8EqPMRJWDI8, z dnia 02.04.2021. World Health Organization, Chemical safety: Pesticides, https://www.who.int/news-room/q-a-detail/chemical-safety-pesticides, z dnia 04.04.2021.
  4. Grotowska M., Janda K., Jakubczy K.: Wpływ pestycydów na zdrowie człowieka. Effect of pesticides on human health, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, Zakład Biochemii i Żywienia Człowieka, ul. Broniewskiego 24, 71-460 Szczecin, 2018, 42-50. Produkcja żywności ekologicznej, W: https://ekoj.pl/produkcja-zywnosci-ekologicznej,74.html, z dnia 01.04.2021.
  5. Malinowski Ł., Kowczyk-Sadowy M., Obidziński S., Krasowska M., Dołżyńska M.: Żywność z upraw ekologicznych i konwencjonalnych oraz sposoby jej znakowania. Politechnika Białosotocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Katedra Inżynierii Rolno-Spożywczej i Kształtowania Środowiska, 2019, 17-19. Płodozmian, czyli rotacja roślin – system dwupolowy i system trzypolowy, W: https://www.kalendarzrolnikow.pl, https://www.kalendarzrolnikow.pl/1954/plodozmian-czyli-rotacja-roslin-system-dwupolowy-i-system-trzypolowy, 2019, z dnia: 04.04.2021.
  6. Ratusz K., Maszewska M.: Ocena występowania konserwantów w żywności na rynku warszawskim. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk o Żywności, Katedra Technologii Żywności Prof. dr hab. K. Krygier. Bromatologia i chemia toksykologiczna, 2012 , XLV, 3, 917–918. Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej, W: https://zywnosc-ekologiczna.com.pl, https://zywnosc-ekologiczna.com.pl/blog/zywnosc-ekologiczna-wiedza/certyfikacja-i-znakowanie-zywnosci-ekologicznej/, z dnia 02.04.2021.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: